هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

تابع دراسة الكتاب ( رسالة معلمنا بولس الرسول الى اهل غلاطية - الاصحاح السادس والاخير)

كنت مديوناَ
    عضو مميز
    عضو مميز

المنتدى العام تابع دراسة الكتاب ( رسالة معلمنا بولس الرسول الى اهل غلاطية - الاصحاح السادس والاخير)

مُساهمة من طرف كنت مديوناَ الثلاثاء أبريل 07, 2009 3:51 pm

الإصحاح السادس
    من5:1 أخي وأنا

1-أيها الأخوة:بداية واضحة الهدف(الأخوة)
    إن انسبق انسان فأخذ في ذلة ما فأصلحوا أنتم الروحانيين مثل هذا:
    -عشان أصلح أصلا يبقي لازم 1)أبقي عيني علي اخويا وواخد بالي إنه كان ماشي صح وأخذ في زلة 2)إني لازم أبقي أنا روحاني عشان أبقي واخد بالي من أخويا،وفي نفس الوقت أقدر أصلحه0
    بروح الوداعة :ده تاني شرط
    ناظرا إلي نفسك لئلا تجرب أنت أيضا:اوع تفكر انك أحسن منه لما تصلحه، خلي بالك ان انت زيه بالظبط ومعرض للزلل في أى لحظة0
    2-احملوا بعضكم أثقال بعض:اللي بيعيش لنفسه تعيس،لكن أساعد ده،أجامل ده،
    أفرح ده، أخدم ده0000 عيشة ليها طعم،حد ليه لازمة0 لكن تخيل عكس كده ،
    انسان بيفكر ازاى ياخد ،صدقني عمرك ما هتشبع ولاتسعد0 جرب كده تشارك غيرك ولو سمحت لو نفذت ابعت لي اختبارك0
    وهكذاتمموا ناموس المسيح:عرفت ليه احنا شايفين ان الوصية صعبة،لكن ناموس المسيح هو ان احنا نكون واحد ونحمل بعضنا أثقال بعض0
    3-لأنه إن ظن أحد أنه شيء وهو ليس شيء فإنه يغش نفسه:ممكن أبقي عارف امكانياتي ومواهبي،دى حاجة رائعة لأني ساعتها هاقدر أحدد دراستي وخدمتي
    وشغلي وزوجتي وصاحبي0000
    -أما إني أغش نفسي،فمحدش هيتضر ويتوه ويخسر غيرى 0
    4-ولكن ليمتحن كل واحد عمله وحينئذ يكون له الفخر من جهة نفسه فقط لا من جهة غيره:الفخر هو إني يكون عندي اللي أفتخر بيه،لكن إن كل اللي يشغلني فلان
    عمل وفلان ماعملش، يبقي فين الإفتخار تابع دراسة الكتاب ( رسالة معلمنا بولس الرسول الى اهل غلاطية - الاصحاح السادس والاخير) 2anipt1c!!!
    5-لأن كل واحد سيحمل حمل نفسه0

6- ولكن ليشارك الذى يتعلم الكلمة المعلم في جميع الخيرات:الخير خير الكلمة واللي هيشارك فيها سواء بالتعليم أو بالتعلم هياخد خيرها0
    7-لاتضلوا0 الله لايشمخ عليه :مافيش كلمة بعد كلمته ،هي كلمة!
    -فإن الذى يزرعه الإنسان إياه يحصد أيضا
    8-لأن من يزرع لجسده فمن الجسد يحصد فسادا ،ومن يزرع للروح فمن الروح يحصد حياة أبدية : قانون إلهي هنهرب منه نروح فين ،كلمة ربنا بتحكم الكون ، تفتكر هتقدر تهرب من الكون كلهتابع دراسة الكتاب ( رسالة معلمنا بولس الرسول الى اهل غلاطية - الاصحاح السادس والاخير) 2anipt1c!
    9-فلا نفشل في عمل الخير لأننا سنحصد في وقته إن كنا لانكل:عمل الخير نجاح لأنه ليه حصاد في هذا الدهر والدهر الآتي،لكن في الآية دى الكتاب بيشير للحياة الأبدية عشان كده بيقول"إن كنا لا نكل" يعني إن كنا نكمل العمل للنهاية بلا توقف فسنصل لوقت الحصاد ونحصد
    10-فإذاً حسبما لنا فرصة فلنعمل الخير للجميع ولا سيما لأهل الإيمان:
    الفرصة تعني فترة حياتي علي الأرض ،وتعني أيضاالظروف اللي ممكن أساعد فيها حد0 جميلة جدا كلمة للجميع وكلمة لاسيما أهل الإيمان ،لأني ممكن أستغل كلمة "للجميع"وأعمل الخير للذين هم من خارج من أجل المجاملة والمصلحة الشخصية وأتسند علي كلام الكتاب،عشان كده قال لاسيما أو خصوصا أهل الإيمان عشان ماأنساش أهلي اللي هم الأساس وفي نفس الوقت من غير تحيز أو تعصب
    من11----الآخر
    التركيز علي هدف الرسالة
    11- ما أكبر الأحرف:الحروف الكبيرة:لمرض عينيه
    لعلمه العالي
    للفت الإنتباه لأهمية الموضوع
    12-الذين يريدون أن يعملوا منظرا حسنا في الجسد(لأن الختان إلي جانب صحة الجسد يعتبر نوع من عمليات التجميل)هؤلاء(اليهود المتنصرين)يلزمونكم أن تختتنوا لئلا يضطهدوا لأجل صليب المسيح فقط:معني كده إنهم ممكن يكونوا هم نفسهم مش مقتنعين لكن عشان مايتعرضوش للإنتقاد أو للإضطهاد ويبقوا في المنظر العام بيلزموا المسيحيين اللي من أصل أممي بالختان 0
    13-لأن الذين يختتنون هم لا يحفظون الناموس بل يريدون أن تختتنوا أنتم لكي يفتخروا في جسدكم:تبقوا انتوا سبب افتخارهم أنهم محافظين علي الناموس0
    14-وأما من جهتي فحاشا لي أن أفتخر إلا بصليب ربنا يسوع المسيح الذى به قد صلب العالم لي وأنا للعالم:ايه ممكن يديني القدرة اني أكون ميت عن العالم ويكون العالم ميت بالنسبة لي بالحقيقة مش مجرد مبدأ إلا صليب المسيح0
    15-لأنه في المسيح يسوع ليس الختان شيئا ولا الغرلة بل الخليقةالجديدة:
    الجسديات مش طريق الخلاص لكن الخليقة الجديدة اللي في المسيح يسوع هي اللي تقدر تورث الملكوت 0
    16-فكل الذين يسلكون بحسب هذا القانون عليهم سلام ورحمة:السلام والرحمة ليس عمل داخلي فقط بل وخارجي أيضا أى يحيط بي في كل مكان وزمان أوجد فيه
    -وعلي اسرائيل الله (اسرائيل الله) اللي هم الأمم اللي حلوا محل اسرائيل لأنهم قبلوا خلاص ابنه الوحيد اللي رفضه اليهود،عليهم السلام والرحمة مع الذين يسلكون بحسب الخليقة الجديدة التي في المسيح يسوع0
    17-في ما بعدلا يجلب أحد علي أتعابا لأني حامل في جسدى سمات الرب يسوع:
    أ- الذى أعطي نفسه بالكامل للمسيح لا يقدر أحد أن يجلب عليه أتعابا روحية
    بل أتعابا نفسية وجسدية التي هي اضطهاد صليب المسيح الي قال عنها0
    ب-سمات الرب يسوع:1)يحملها ولا يملكها فهو مجرد إناء لعمل الرب يسوع
    2)علامات آلام رسوليته
    3)علامات اضطهاد اليهود والوثنيين له
    4)علامات سوء معاملة الغلاطيين له
    18-نعمة ربنا يسوع المسيح مع روحكم أيها الأخوة0 آمين
    بولس الرسول يقول "آمين"
    ونحن معه نصلي من كل القلب أن تكون نعمة ربنا يسوع المسيح معنا

مواضيع مماثلة

-